ساوه 125  - مجموعه آموزش شهری  و صنعتی آتشنشانی

ساوه 125 - مجموعه آموزش شهری و صنعتی آتشنشانی

با مجوز از مرکز توسعه فناوری اطلاعات HSE - NFPA - NFSI آتش نشانی - امداد و نجات ساوه
ساوه 125  - مجموعه آموزش شهری  و صنعتی آتشنشانی

ساوه 125 - مجموعه آموزش شهری و صنعتی آتشنشانی

با مجوز از مرکز توسعه فناوری اطلاعات HSE - NFPA - NFSI آتش نشانی - امداد و نجات ساوه

15 نکته تجربی و علمی پیش بینی هوا:

15 نکته تجربی و علمی پیش بینی هوا:

1)در یک روز آفتابی اگه شدت باد به میزان قابل توجهی افزایش پیدا کنه، بدون شک باید منتظر هوای ابری باشید.

2)حیوانات نسبت به فشار جو حساس هستند و میتونن برای پیش بینی کوتاه مدت وضع هوا مفید باشند. پرندگان حشره خوار در هوای خوب در ارتفاعات بالا و قبل از طوفان در ارتفاعات پایین تر شکار میکنن. فعالیت غیر عادی جوندگان مثل موشها در طول روز میتونه هشداری برای هوای نامناسب باشه.

3)افرادی با موی مجعد احساس میکنن که پیش از هوای بارانی و نامساعد موهاشون گره خورده و نامرتب میشه و اونهایی که رماتیسم، میخچه و یا بیماری های مشابه دارند تو هوای نا مساعد احساس ناراحتی میکنن.

4)اگه دود حاصله از آتش در محل کمپ مستقیما به طرف بالا بره احتمالا" هوایی صاف داریم ولی اگه به صورت دایره وار باشه یا بعد از کمی بالا رفتن مجددا پایین بیاد نشانه طوفان یا بارندگیه.

 5) شب هنگام اگه آسمان قرمز باشه به این معنیه که رطوبت جو کمه و احتمال بارندگی تا دو ساعت آینده وجود نداره اما هنگام صبح اگه آسمان قرمز باشه نشانه نزدیک شدن طوفانه و اگه صبح ها هوا خاکستری باشه یعنی در طول روز بارندگی نداریم و اگه عصرها هوا خاکستری باشه به طور حتم بارندگی خواهد شد.

6) اگر قرار باشه هوا بارانی بشه صداها بهتر پخش شده و بوی گیاهان بیشتر به مشام میرسه.

7)حلقه ای رنگی یا نورانی به دور خورشید یا ماه اگه خیلی بزرگ باشه نشانه مساعد بودن هواست و در صورتی که جمع و کوچیک باشه و به خورشید یا ماه نزدیک باشه نشانه بارندگیه.

8)رنگین کمانی که در غروب دیده بشه علامت مساعد بودن هوا است.

9)گاز اوزون یکی از نشانه های طوفان تندری و رعد و برقه و یکی از روش های تشخیص اون از روی بوی این گازه که نزدیک به بوی سیر یا گاز اسیتیلن هست. هر وقت تو طبیعت احساس این بو را کردید احتمال وقوع طوفان و رعد و برق زیاده.

10)در عرض جغرافیایی که کشور ما قرار داره، به طور تقریبی با هر یک کیلومتر اضافه شدن ارتفاع حدود 6 درجه از دمای هوا کم میشه این نکته هنگام صعود به ارتفاعات جهت پیش بینی میزان دمایی که در پیش دارید حائز اهمیت زیادیه.

11)در هنگام شب دمای سطح زمین حدود 6 درجه کمتر از دمایی هست که دماسنج در ارتفاع 1.5 متری از سطح زمین نشون میده این نکته جهت کمپ زدن و خوابیدن خیلی مهمه.

12)برای کمپ زدن در دره ها بهترین مکان از نظر گرم تر بودن نقطه ای در حدود یک هشتم ارتفاع دره ست. به این معنی که اگه حدود یک هشتم ارتفاع دره از کف دره بالاتر بریم در کمربند گرمایی قرار می گیریم، اینجا نقطه ای از دره ست که بالاترین دما را داره که تقریبا" 150 متر بالاتر از کف دره ست.این اختلاف دما حدود 10 الی 15 درجه نسبت به دمای کف دره ست که در شرایط خاص میتونه بسیار تعیین کننده و حیاتی باشه. فقط در نظر داشته باشید که کمربند گرمایی و تکنیک بالا رفتن تا ارتفاع یک هشتم ارتفاع دره فقط در دره ها قابل اجرا است یعنی جایی که دو شیب روبروی یکدیگه باشن.

13)در هنگام بارندگی برای کمپ زدن در صورتی که هشت برابر ارتفاع قله از پای کوه دور بشیم در نقطه ای که کمترین میزان بارش را داره قرار می گیریم!

14)زمانی که با تغییر 180 درجه ای جهت وزش باد روبرو شدید به معنی احتمال وقوع توفان با هوایی بسیار بد و خطرناکه.

15)همیشه با مشاهده نور صاعقه یا شنیدن صدای رعد به سرعت خودتون را به نقاط امن منتقل کنید؛ یعنی نقاطی که دور از قله کوه و درختان و مکانهای خیس باشه.هر وقت صدای وزوز به گوشتون خورد یا نور آبی دور اجسام فلزی مثل اسلحه دیدید بدونید در معرض خطر برق گرفتگی توسط صاعقه قرار دارید و بهترین کار اینه که وسایل فلزی رو از خودتون دور کنید و داخل سوراخهای موجود در کوه پناه بگیرید یا اینکه سریعا" خودتون رو به نزدیک کف دره برسونید و کوله پشتی یا یه وسیله خشک رو مثل لباس اضافی که تنتون کردید رو زیر خودتون قرار بدید و زانوهای خودتون رو جمع کنید و سرتون رو روی پاهاتون قرار بدید.

نظرات 0 + ارسال نظر
امکان ثبت نظر جدید برای این مطلب وجود ندارد.