ساوه 125  - مجموعه آموزش شهری  و صنعتی آتشنشانی

ساوه 125 - مجموعه آموزش شهری و صنعتی آتشنشانی

با مجوز از مرکز توسعه فناوری اطلاعات HSE - NFPA - NFSI آتش نشانی - امداد و نجات ساوه
ساوه 125  - مجموعه آموزش شهری  و صنعتی آتشنشانی

ساوه 125 - مجموعه آموزش شهری و صنعتی آتشنشانی

با مجوز از مرکز توسعه فناوری اطلاعات HSE - NFPA - NFSI آتش نشانی - امداد و نجات ساوه

جستجو و نجات در سیلاب

وظیفه اولین فردی که آدم رادر رودخانه یا دریامشاهده می کند-روش اطلاع رسانی به سرپرست تیم درمورد غریق-آشنایی با شیوه نجات فردوانتقال آن به خشک
آشنایی با وظایف گروه امدادبه هنگام دیدن نفر در آب

وظیفه اولین نفری که درطول رودخانه یا دریامشاهده می کند که کسی درآب در حال غرق شدن قرار دارد ونمی توانداز طریق به آب زدن به اوکمک کندوشاهد غرق شدن یک نفرمی باشداولین اقدامی که باید انجام دهدفرستادن وسیله ای در آب به طرف نفری که درحال غرق شدن می باشد وضمن انجام این عمل بافریاد تقاضای کمک می کند بارها مشاهده شده که نفربدون اطلاع خودرا به آب می زند ولی قبل ازرسیدن به او به فرد غرق شده خود را در حال غرق شدن می بیند.این کاربسیار اشتباه نیز می باشدنفرات باید در این موردبه نحوه کمک رسانی قبل از اینکه به آب بروند آگاهی کامل داشته باشند.

روش اطلاع رسانی به سرپرست تیم

یک گروهی وقتی درجریان یک حادثه قرار می گیرندوبه صورت یک تیم عمل می کنندواین تیم بایدهمزمان اقدام نمایندزیراهیچ گاه کاری رابدون اطلاع سرپرست تیم انجام ندهید. مگراینکه اقداماتی که از قبل آموزش داده شده باشدیکی ازاین آموزشهااستفاده ازحلقه نجات یا وسیله ای که بتوان نفررا در یک منطقه ای نگه داشت وبه همراه تیم اقدام لازم را برای گرفتن اوازآب نمائید.

آشنایی با شیوه نجات فردوانتقال آن به خشکی

جهت آشنایی با شیوه نجات وانتقال نفر به خشکی چندین طریق وجود دارداین بستگی به جریان آب وشرایط هواو منطقه نیزداردکه در بخش آشنایی با وسایل نجات توضیح داده میشود.
ب‌)آشنایی با وسایل شناوری و طریقه استفاده از آنها
جلیقه نجات:وسیله ای است برای شنادر نگاه داشتن نفر درآب این جلیقه معمولا در روی لباس پوشیده شده وتوسط تسمه هایی که به دورکمر بسته می شوند کاملامحکم می گردندجلیقه های امروز به گونه ای طراحی می گردندکه اگر شخصی آنها راپوشیده باشدوبه صورت بیهوش درآب بیفتدبه طورخودکارصورت شخص رابه سمت بالا میچرخاند و از خفه شدن وی جلوگیری می نمائید.جلیقه های نجات انواع مختلف دارند ولی همگی آنها کار یکسانی راانجام می دهند و آن هم افزایش شناوری فوری است که آن را پوشیده است. جلیقه های نجات همگی مجهزبه سوت و چراغ چشمک زن می باشنددر روی کشتیها به هر نفر از خدمه کشتی یک جلیقه نجات تعلق می گیرد که در زمان ورودبه کشتی دراختیار وی گذارده می شود . در روی شناورها معمولاتعدادی جلیقه نجات اضافی وجود دارد.حلقه نجات:حلقه های نجات وسایلی هستندبه شکل گرد و توخالی که ازمواد شناور یا چوب ساخته می شوند این حلقه های نجات در روی عرشه کشتیها نصب می باشندوبعضی از آنها مجهز به علامت گذار آدم بد دریا می باشند.این حلقه ها رابه طرف شخصی که در آب افتاده است پرتاب می کنندوشخصی با قرار گرفتن دردرون حلقه نجات می تواند به راحتی در روی آب شناور بماند.سطوح نجات شناوری:سطوح شناوری تشکیل شده اند از سطوح گسترده ای که از جنس چوب ویا فایبر گلاس می باشنداز این وسیله بیشتر در رودخانه ها مورد استفاده قرار می گیرد.
 
قایق نجات آماده:قایقی است که اگر از محل نگهداری آن را به دریا انداخته شود هیچگونه خسارتی به قایق و وسایل موجود درآن واردنمی گردد امروزه این گونه قایقها در روی کشتیها تانکرو سکوهای نفتی به کار می گیرند.

قایقهای جمینی:نوعی قایق ازجنس لاستیک به صورت بادشونده میباشندکه معمولابه علت سبک بودن وقابلیت حمل توسط چندنفردرمواقعی که سرعت عمل زیاددربکارگیری قایق لازم باشد مورداستفاده قرار می گیرد.ساختمان این قایقهابه گونه ای طراحی شده است که معمولا داراری کفی نسبتاسخت بوده و بدنه اطراف آنها از جنس لاستیک نرم و به صورت دو جداره برای باد شدن می باشند.محفظه بادی اطراف قایق که تمامی اطراف آن راپوشش می دهددر واقع نیروی شناوری قایق راتامین مینماید.این محفظه درراستای جلوگیری از غرق شدن کامل قایق درصورت پنچری از داخل به چندین قسمت کاملا مجزا تقسیم شده است و در صورتی که قسمتی از قایق سوراخ گردد شناوری مابقی قسمتها کماکان قایق رابر روی آب شناور نگه می دارد.تمامی این قسمتها از یک محفظه ورودی باد می گردند ولی در مورد تخلیه نمودن آنها توسط یک والو یک طرفه از درون این قسمتها از هم مجزا می گردند.


در راستای تامین نیروی تحرک برای این قایقها از موتورهایAUTO BOARDکه به راحتی قابل نصب بر روی پاشنه قایق میباشند استفاده می گردد. در واقع می توان در راستای سهولت در جابجایی قایقها توسط دست موتور قایق را پس از به آب دادن قایق بر روی آن نصب نمود.در اطراف قایقهای جمینی تعدادی طناب به صورت آویزان نصب می باشد از این طنابها برای حمل قایق توسط دست استفاده می گردد. از این طنابها برای شناور نگه داشتن نفرات در آب درصورتی که تعداد نفرات بیش از گنجایش قایق باشد  نیز استفاده میگردد

نظرات 0 + ارسال نظر
امکان ثبت نظر جدید برای این مطلب وجود ندارد.