ساوه 125 - مجموعه آموزش شهری و صنعتی آتشنشانی

با مجوز از مرکز توسعه فناوری اطلاعات HSE - NFPA - NFSI آتش نشانی - امداد و نجات ساوه

ساوه 125 - مجموعه آموزش شهری و صنعتی آتشنشانی

با مجوز از مرکز توسعه فناوری اطلاعات HSE - NFPA - NFSI آتش نشانی - امداد و نجات ساوه

سیستم اطفـاء حـریق

سیستم اطفـاء حـریق

( فشـار بالا ، 34 بار)

دستورالعمـل کاربـرد 

آتش‌سوزی اتفاقی وحشت‌انگیز و مخرب است که متأسفانه همه روزه در گوشه و کنار جهان شاهد وقوع آن هستیم و از آنجایی که می‌تواند از کوچکترین جرقه ، بی‌احتیاطی ، نقص فنی و... ایجاد شده و به سرعت گسترش یابد ، همواره موجب نگرانی فراوان بشر بوده به نحوی که طی سالیان متمادی و حتی امروزه به عنوان بزرگترین خطر برای سرمایه‌های جامعه ، اعم از منابع انسانی     ( اولویت برتر) ، منابع مالی و زیست‌محیطی محسوب می‌شود

این اهمیت با پیشرفت‌های سریع تکنولوژی و فراوانی گسترده استفاده از انواع دستگاه‌ها، مواد شیمیایی ، ترکیبات معدنی و آلی و خصوصاً پدیده‌های نوظهوری در علوم هسته‌ای، نانو ، بیولوژی و ... ضمن ایجاد فجایع هولناک و پیامدهای غیر قابل جبران ، ضرورت استفاده از انواع فن‌آوری را برای مبارزه با آنها ایجاب کرده است .

یکی از ارزشمندترین نتایج این پژوهش‌ها الزام به داشتن سرعت عمل برای رسیدن به محل وقوع حریق و اطفاءآن در لحظات اولیه است . چرا که اکثر حریق‌ها ( به استثناءانفجارات یا حریق‌های واکنشی ) در ابتدای بروز به راحتی قابل مهار و کنترل هستند و لیکن با گذشت زمان ، نیروهای کمکی نیز دیگر قادر به مقابله با هجمه‌های وسیع حرارتی آنها نیستند و نهایتاً تلی از خاکستر و خستگی فراوان نیروهای عملیاتی ثمره عدم توجه به این مهم است . در این خصوص نیز مهم‌ترین فاکتور اساسی برای رسیدن سریع به محل وقوع حریق بهره‌گیری از تجهیزات اطفاء حریق پرتابل واکنش سریع در غالب خودروهای سبک ، موتورسیکلت و موتورهای چهارچرخ ( ATV ) پیشرو است که
قطعاً حمل مواد اطفایی با این وسایط‌ با سرعت عمل بیشتر و موثر است.

از دیگر ضرورت‌ها ، پیشگیری یا کاهش ایجاد تبعات بعدی اطفاء حریق از جمله جاری شدن و نفوذ آب‌های ناشی از اطفاء حریق در معابر ، سفره‌های زیرزمینی و تخریب سازه‌ها، آسیب به تجهیزات موجود بر اثر رطوبت شدید ، دشواری در تعیین علت واقعی حریق بدلیل از بین رفتن صحنه آتش‌سوزی ، عدم شناسایی هویت و حتی تعداد اجساد سوخته در حریق به لحاظ فشار و دبی بالای آب آتش‌نشانی و تأثیرات دیگر ناشی از کنش و واکنش مواد مشتعل در مواجهه با آب اطفایی است که نهایتاً منجر به تسریع در انتخاب روشی مناسب جهت اطفاء با کمترین پیامد ممکن گردیده است .

در همین راستا استفاده از سیستمهای WATER MIST یا آب مه‌پاش
برای اطفاء حریق در لحظات اولیه یکی از روش‌های مناسبی است که تاکنون توانسته نظر کارشناسان فنی حریق ، آتش‌نشانان ، متخصصین فنون ایمنی و حتی صاحبان اموال ارزشمند و خاص را به خود جلب نماید . این سیستم به دو صورت پر فشار

(High Pressure)
و کم فشار (Low Pressure) بر مبنای اصول یونیزه کردن قطرات آب به ابعاد بسیار ریز اخیراً به عنوان ابزار اصلی ناوگان واکنش سریع       

(Rapid Response Vehicle) درآتش‌نشانی‌های شهری ، صنعتی ، فرودگاهی ،پالایشگاهی و سایر مصارف ( هتل‌ها ، تیم‌های اسکورت ، محیط بانان ، برج‌های مسکونی ، شرکت‌های حمل و نقل مواد خاص و شخصی)محسوب شده و بار سنگینی را نیز از دوش سازمان‌های بیمه‌ای و حمایتی برداشته است .

لطفا به ادامه مطلب بروید....

  

پودرآب تولید شده با پوشش سطح بیشتر و زمان کوتاه‌تر ، عملیات اطفاء‌حریق را خیلی سریع و ایمن می‌سازد . به عبارت دیگر آتش با حداقل ماده خاموش کننده و در کمترین زمان ممکن با ترکیب همزمان دو عمل سرد کردن (Cooling) و ایجاد پوششی در برابر رسیدن اکسیژن (Blanketing) به راحتی مهار و خاموش می‌گردد .

مکانیزم توام سرد کردن و ممانعت از رسیدن اکسیژن در سیستم های WATER MIST از نوع (low pressure  ) به دلیل ریز کردن قطرات آب در حد 100 تا 120
میکرون که اندازه مطلوب و بهینه ای است
که ذرات نه خیلی
ریز هستند که قبل از رسیدن به حریق تبخیر شوند و نه خیلی بزرگ هستند که از حریق عبور کرده و در محیط جاری شوند بلکه با قدرت نفوذپذیری بالاتر و با سطح تماس بیشتر حرارت را از حریق گرفته ، تبخیر شده و بخار آب حاصله نیز به عملیات اطفاء موثرتر کمک می نماید
، بهتر عمل می نماید .

1- طریقه شارژ کردن دستگاه HNE

سیستم اطفاء حریق HNE (2 لیتری الی
10 لیتری) باید با آب لوله‌کشی و ماده افزودنی اطفاء کننده
]
کف آتش نشانی ( فوم شیمیایی سنتاتیک AFFF 6% )[
به نسبت 94% آب و 6% ماده افزودنی = 4/9 لیتر آب و 6/0 لیتر کف پر شود .

به هنگام پر کردن دقت نمایید تا رزوه‌های درپوش و نازل به کف آلوده نشود .

-قبل از شارژ نمودن مطمئن شوید که فشار داخل مخزن دستگاه کاملاً تخلیه شده باشد . برای این کارماشه را فشار دهید و یا از طریق سوپاپ خروجی روی درپوش مخزن آن را تخلیه نمایید . سوپاپ خروجی درب مخزن برای این منظور مزیت و کاربرد بیشتری دارد زیرا در این حالت آب داخل مخزن تخلیه نمی شود و چنانچه سیلندر تحت فشار به صورت تصادفی باز شود فشار ایجاد شده را می‌توان از این طریق به راحتی خارج نمود .

-جهت پر کردن مجدد دستگاه درب روی مخزن را
باز کرده و آب و کف مورد نیاز را از طریق دهانه تا 5 سانتیمتری از قسمت لبه بالایی پر نمایید و سپس درپوش را محکم ببندید .

بستن درپوش با دست کافی است و استفاده از آچار نیاز نمی‌باشد .

-سیلندرتحت فشار دستگاه نیز با هوای فشرده معمولی / نرمال توسط کمپرسورهای شارژ با حداکثر فشار 300 بار پر می‌شود .
سیلندر را بعد از شارژ به رگلاتور تقلیل فشار متصل کرده و با دست محکم کنید .

در این زمان دستگاه آماده بکار می باشد .

نکات مهم :

** سیلندر تحت فشار به حالت بسته باقی می‌ماند و فقط در زمان عملیات باز می‌شود .

** همیشه از پر بودن سیلندراطمینان حاصل نمایید و چنانچه فشار داخل سیلندر از 150 بار کمتر باشد جهت شارژ مجدد آن اقدام نمایید .

** همیشه از پر بودن مخزن دستگاه اطمینان حاصل نمایید .

** در اختیار داشتن سیلندرهای یدکی حین عملیات توصیه می گردد .

2- بکارگیری سیستم اطفاء حریق-نازل تفنگی شکل را برداشته و سیلندر تحت فشار را به آرامی باز کنید . دستگاه برای استفاده و کارکردن آماده بوده و در صورتیکه نازل با مهارت بکار گرفته شود مایع اطفا حریق داخل مخزن به حالت یک جریان مه متراکم ریز خارج خواهد شد .

در دستگاه‌هایی که با مدل نازل دو وضعیتی تجهیز شده‌اند می‌توانید حالت اسپری و یا جت را انتخاب کرده و برای تغییر دادن آن به صورت زیر عمل نمایید:

1- فرایند اطفا را از طریق آزاد کردن ماشه نازل متوقف کنید . ( سیستم هنوز هم می‌تواند تحت فشار باشد.)

2- وضعیت نازل را از طریق تغییر دادن آن ، 180 درجه به چپ یا راست در حالت اسپری یا جت انتخاب کنید .

3- از طریق فشار دادن ماشه تفنگ عملیات را ادامه دهید .

** برد پرتاب به حالت جت 16 متر می‌باشد .

** فاصله پرتاب به حالت اسپری 6 متر می‌باشد.

پس از مصرف کردن تمام یا بخشی از مایع اطفایی داخل مخزن ، (شیر) سیلندر تحت فشار را ببندید و باقیمانده فشار داخل مخزن را از طریق سوپاپ خروجی تخلیه کنید . لطفاً دقت نمایید که همه فشار داخل مخزن به طور کامل تخلیه گردد .

** قابل توجه است فقط در صورتیکه فشار داخل مخزن به طور کامل تخلیه و مخزن از تحت فشار بودن خارج گردیده باشد می‌توان درپوش دستگاه را باز نمود !

دستگاه را مطابق توضیحات بالا مجدد شارژ نمایید .

3- سوپاپ ایمنی (اطمینان)در صورت وجود نقص و خرابی رگلاتور فشار، یک سوپاپ ایمنی در قسمت رگلاتور فشار وجود دارد که فشار مازاد و بیش از حد داخل مخزن از طریق باز شدن سوپاپ ایمنی تخلیه می‌گردد و بصورت اتوماتیک بسته خواهد شد .

4- نحوه بازدید سیستم اطفا حریق باید به طور مرتب بازدید شود ولی حداقل هر 12 ماه می بایست جهت اطمینان از عملکرد آن توسط یک کارشناس مورد بازدید و بررسی های لازم قرار گیرد . موارد ذیل جهت بازدیدهای دوره ای و روزانه تاکید می گردد .

 

  • تمیزی و نظافت دستگاه
  • خوانا بودن و صحیح بودن نوشته‌ برچسب‌ها
  • اتصالات ، شلنگ‌ و وضعیت ظاهری دستگاه
  • پوشش رنگ محافظ (به طور مثال از نظر زنگ‌زدگی یا خوردگی)
  • کهنه و فرسوده شدن پلاستیک تفنگ و شلنگ و یا آسیب های احتمالی حین عملیات ( به طور مثال پارگی و تغییر رنگ )
  • نحوه عملکرد تفنگ ( هردو وضعیت جت و اسپری)
  • رزوه‌های درب مخزن ، اتصالات نازل و فشار شکن از نظر آسیب‌های مکانیکی و قابلیت کارکردن
  • روغن کاری رزوه‌ درب مخزن (خمیر لوله)
  • صحت سلامت سوپاپ ایمنی (اطمینان)
  • صحت سلامت سیلندر تحت فشار (از لحاظ وضعیت ظاهری و تست های استاندارد مربوطه )
  • وضعیت شلنگ از لحاظ انتقال مایع اطفایی یا گاز مولد فشار و عبور روان و آزاد

** قابل توجه است هرگونه تعمیر یا شارژ دستگاه در دفتر روزانه ثبت شده تا سایر همکاران از سلامت و آماده بکار بودن دستگاه اطمینان حاصل نمایند .

** سیلندر تحت فشار باید هر ده سال یکبار مطابق با استاندارد مربوطه مورد آزمایش مناسب قرار گیرد .

5-مشخصات فنی دستگاه

ظرفیت مخزن                      10 لیتر

ظرفیت سیلندر هوا           2 لیتر - 300 بار (هوای فشرده)

فشار کارکرد                     34 بار

دبی خروجی                     24 لیتر در دقیقه

حداکثر زمان کارکرد پیوسته درحدود 26 ثانیه

وزن پر                                25 کیلوگرم

برد پرتاب جت                    16 متر

برد پرتاب اسپری                6 متر

6- سیلندر تحت فشار هر شخصی که با یک سیلندر تحت فشار کار می‌کند باید نکات ایمنی را رعایت نموده و مطابق با مقررات آن را کنترل کرده و اقدامات لازم برای تعمیر یا تعویض ضروری را فوراً انجام دهد . در صورت مشاهده هر گونه آسیب فیزیکی روی بدنه سیلندر  ( ضربه ، زنگ زدگی و . . . ) باید سیلندر را از
رده کاری خارج کرده و سیلندری سالم را جایگزین نمود .

** نکات مهم :

-  حداکثر فشار کارکرد دستگاه (مخزن) 34 بار و حداکثر درجه حرارت کارکرد 60 درجه سانتیگراد می‌باشد .

سوپاپ‌ ایمنی نباید دستکاری شده و میزان فشار تنظیم شده آن (حداکثر 34 بار)تغییر یابد .

قطعات مورد نیاز می بایست با قطعات کاملاً مشابه دارای مجوز توسط شرکت تعویض شوند .

رعایت نکات ایمنی در خصوص سیلندرهای تحت فشار و انجام تست های مربوطه استاندارد  (هر 10 سال یکبار)

-  تعمیر و انجام تستهای استاندارد مربوط به سیلندرهای تحت فشار از طریق افراد متخصص و دستگاه های ویژه ممکن  می باشد . (می بایست از طریق شرکت های معتبر در این زمینه اقدام گردد .)

-   اقدامات تعمیری مورد نیاز دستگاه می بایست فقط توسط کارشناس آموزش دیده انجام شود .

بازدید های روزانه ، ماهانه وهرگونه اقدام جهت سرویس و تعمیر قطعات و قسمت های مختلف دستگاه می بایست ثبت گردد .

نظرات 0 + ارسال نظر
امکان ثبت نظر جدید برای این مطلب وجود ندارد.